Αρχική arrow Σεμινάριο Κατάρτισης arrow Θεωρητική Τεκμηρίωση-Εισηγήσεις
31.07.14
 
 
Ακαδημία Πολιτών
Σεμινάριο Κατάρτισης
Ομάδα Νέων Α.Π.
Φόρμα Εγγραφής - Ομάδα Νέων Α.Π.


 
Θεωρητική Τεκμηρίωση-Εισηγήσεις Εκτύπωση E-mail


Σεμινάριο
Κατάρτισης
Intercultural Communication in a Multicultural Setting
Aθήνα 7-13 Μαΐου

Θεωρητική Τεκμηρίωση
Το σεμινάριο κατάρτισης έδωσε την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να παρακολουθήσουν εισηγήσεις και να συμμετέχουν σε συζητήσεις  για σημαντικά θέματα που αφορούν τις πολυπολιτισμικές κοινωνίες. Μερικά συγκεκριμένα παραδείγματα:

  • Η κα Αρετή Παϊζάνου, επικεφαλής της Ακαδημίας Πολιτών , καλωσόρισε  τους συμμετέχοντες και παρουσίασε τον σκοπό του σεμιναρίου.  Έδωσε έμφαση στη σημασία και στον αντίκτυπο της διαπολιτισμικής προσέγγισης σε πολυπολιτισμκές κοινωνίες.
  •  Ο Έλληνας συγγραφέας Δρ. Ανδρέας Μήτσιου (Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών & Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος)  μίλησε για τον «Τhe role of culture nowadays-To derive our personal time out of our everyday life and protect it». Ο συγγραφέας απέτισε φόρο τιμής  στην ανθρώπινη ύπαρξη αλλά εξέφρασε συγχρόνως την ανησυχία του σχετικά με την αυτο-ολοκλήρωση του ανθρώπου. Όπως επισήμανε, οι άνθρωποι  θα πρέπει να γνωρίζουν τις ρίζες και την ιστορία τους και συγχρόνως να είναι φορείς της συλλογικής μνήμης και πολιτισμικής κληρονομιάς της χώρας τους, δεδομένου ότι αυτός είναι ο μόνος τρόπος να φτάσουν στην αυτογνωσία. Ο συγγραφέας τόνισε πως μόνο όταν γνωρίζουμε την πολιτισμική  ταυτότητά μας είμαστε ικανοί να αποδεχθούμε την «άλλο», τον διαφορετικό, καθώς επίσης και να αντισταθούμε στην «μαζική κουλτούρα» και στον κίνδυνο της ομοιομορφίας.  Σ’ αυτό το πλαίσιο  ο συγγραφέας τόνισε ότι η τεχνολογία είναι ένα μέσο και όχι σκοπός για την ανθρώπινη ύπαρξη και ότι η μαζική κουλτούρα  δεν θα πρέπει να χάνει την ηθική της κατεύθυνση. Ο κ. Μήτσου συμπέρανε πως η κουλτούρα προστατεύει τον άνθρωπο από κάθε είδους  προσπάθεια χειραγώγησής του από εξουσίες. Καταλήγοντας ανέπτυξε την σπουδαιότητα του προσωπικού «χρόνου» στην καθημερινή ζωή του καθένα μας, ο οποίος θα μπορούσε να λειτουργήσει ως αντίδοτο στην ισοπέδωση της προσωπικότητας που χαρακτηρίζει τις σύγχρονες κοινωνίες και οφείλεται στην εξάπλωση της μαζικής κουλτούρας.
  • Μια άλλη εισήγηση δόθηκε από τον κο Νίκο Γιαννή από την «Ευρωπαϊκή Έκφραση» με θέμα: ‘NGOs in multicultural societies and perspectives of the intercultural-supranational relations. Civil society and federalist arrangements. Ο κ. Ν. Γιαννής αναφέρθηκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση και  τις ρυθμίσεις  σε υπερ-εθνικό επίπεδο πράγμα που καθιστά την Ευρωπαϊκή Ένωση ένα ‘suis generis’ πολιτικό  μόρφωμα σε παγκόσμιο επίπεδο. Τόνισε πως τα κράτη–μέλη της Ε.Ε. έχουν εκχωρήσει μέρος της εθνικής τους κυριαρχίας στα όργανα και τις δομές της Ε.Ε. Επιπλέον ο κ. Γιαννής, τόνισε το πώς  οι διαφορές στο εθνικό  και πολιτισμικό  υπόβαθρο μπορεί να συνεισφέρουν  στον εμπλουτισμό της Ε.Ε. αλλά επίσης συνιστούν και ένα εμπόδιο στην επικοινωνία. .Εξηγώντας διεξοδικότερα ο κ. Γιαννής αναφέρθηκε  στην εργασιακή νοοτροπία  και το περιβάλλον των υπηρεσιών της  Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις Βρυξέλλες. Τέλος, ο κ. Γιαννής απευθύνθηκε στο θέμα του  «δημοκρατικού ελλείμματος»   σε επίπεδο  Ευρωπαϊκής Ένωσης, και περιέγραψε τους τρόπους με τους οποίους η Ε.Ε. προσπαθεί να αντιμετωπίσει τέτοια προβλήματα όπως η διαφάνεια στη λήψη αποφάσεων, η συμμετοχή των πολιτών κλπ.
  •  Ο κ. Σπύρος Καρανικόλας  πραγματοποίησε μια εισήγηση με θέμα Racism and Xenophobia. The challenges for the protection of Human Rights’. Οι συμμετέχοντες  εξοικειώθηκαν με το πώς οι νομοθετικές ρυθμίσεις της Ε.Ε. και οι ρυθμίσεις της σχετικής νομοθεσίας σε κάθε κράτος- μέλος, διαπραγματεύονται τα ζητήματα των διακρίσεων σε κάθε τομέα της καθημερινότητας (εργασιακά κλπ).    Η εισήγηση επισήμανε ως το μεγαλύτερο πρόβλημα στον αγώνα κατά  των πρακτικών διάκρισης  (ρατσισμός και ξενοφοβία) το γεγονός ότι ο τρέχων ορισμός του όρου «διάκριση» από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο) is all encompassing αν και ήδη έχει ορισθεί ως εγκληματική πράξη. Ευτυχώς, όπως ανέφερε, δημιουργείται ένας κατάλογος πρακτικών  διάκρισης, γεγονός που θα οδηγήσει σε πιο εναρμονισμένη  ευρωπαϊκή προσέγγιση σε τόσο σημαντικά κοινωνικά προβλήματα.
  •  Η κυρία Λίντα Λόβιτς έδωσε έναν αριθμό διαλέξεων με θέμα:: The Elements of Intercultural Communication,  Presentation Skills in Multicultural Settings και Recognizing and Breaking Cultural Stereotypes.   Οι διαλέξεις αυτές εισήγαγαν τους συμμετέχοντες στα διάφορα στοιχεία της διαπολιτισμικής επικοινωνίας, όπως η γλώσσα του σώματος, η σημασία του λόγου, οι πολιτισμική άποψη σχετικά με τον προσωπικό χώρο και χρόνο, οι διαφορετικές πολιτισμικές νόρμες, αξίες, αντιλήψεις και συμπεριφορές. Οι συμμετέχοντες εξοικειώθηκαν επίσης με τεχνικές επιτυχούς δημόσιας ομιλίας. Έγινε προβολή  ταινίας  που διαπραγματεύονταν την ψυχολογία του κοινού και το πώς ένας ικανός ομιλητής μπορεί να κάνει τη διαφορά επικοινωνώντας επιτυχώς το μήνυμά του. Επίσης δόθηκαν οδηγίες για το πώς κάνουμε για μια επιτυχημένη παρουσίαση με Power Point. Περνώντας από τη θεωρία στην πράξη,  ζητήθηκε από κάθε ομάδα να παρουσιάσει τον φορέα της. Όλες οι παρουσιάσεις κινηματογραφήθηκαν και αναλύθηκαν έτσι ώστε οι συμμετέχοντες και μπορέσουν άμεσα να βελτιώσουν τις ικανότητές τους στη  δημόσια επικοινωνία. Κατά τη διάρκεια μιας αλληλεπιδραστικής εισήγησης  με θέμα ‘Breaking Cultural Stereotypes’,  ζητήθηκε από κάθε ομάδα να σημειώσει τι πίστευε για τις άλλες πριν την κατάρτιση και πώς τις βλέπουν τώρα. Οι συμμετέχοντες με ειλικρίνεια αποτύπωσαν τις γνώμες τους γεγονός που οδήγησε σε πολύ  παραγωγική συζήτηση, το βασικό συμπέρασμα της οποίας ήταν πως  όλοι συνειδητοποίησαν ότι μόλις γνωρίσουν καλύτερα τον άλλον, πολλά στερεότυπα ανατρέπονται.

Μερικά ακόμη παραδείγματα εισηγήσεων και των συζητήσεων που ακολούθησαν.

  • Greek Culture από την κα Κατερίνα Ντόγκα  (Α.Π).  Με τη βοήθεια on-line εικόνων και παρουσίασης με PowerPoint  οι συμμετέχοντες εξοικειώθηκαν με την ιστορία, τις πιο σημαντικές πτυχές της ελληνικής κουλτούρας,  σημαντικές προσωπικότητες καθώς και την καθημερινή ζωή, τα ήθη και έθιμα στην Ελλάδα
  • Greek political culture: Shaping factors and evaluative comments, από την κα Μαρία Μπάρλου.  Αρχικά η εισηγήτρια ανέλυσε τον όρο ‘political culture’. Μετά τα εισαγωγικά σχόλια οι συμμετέχοντες εξοικειώθηκαν με τα βασικά χαρακτηριστικά της ελληνικής πολιτικής κουλτούρας, πώς αυτά σχηματίστηκαν σε παλαιότερες περιόδους  της πολιτικής ιστορίας της χώρας και εξηγούν πλευρές της σύγχρονης ελληνικής νοοτροπίας, πλευρές τις οποίες δύσκολα μπορούν να καταλάβουν ή να εξηγήσουν άλλες εθνικότητες.
  • Η κα Bénédicte Flichy, διευθύντρια του «Interéchanges», παρουσίασε επιτυχημένα νεανικά προγράμματα που  υλοποιήθηκαν στη Γαλλία όπως το Democracy and Courage”, ένα πρόγραμμα ενάντια στις πρακτικές διάκρισης.  Επιπλέον η κα Flichy παρουσίασε μαζί με την κα Παϊζάνου  στους συμμετέχοντες, το νέο Πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τίτλο “Youth in Action”. Τέλος οι δύο επικεφαλείς της Ακαδημίας Πολιτών και  του Interéchanges, συντόνισαν τη συζήτηση που αφορούσε τον μελλοντικό σχεδιασμό κοινών προγραμμάτων μεταξύ των οργανισμών.
  • ‘The role of the youth in civil society’ από τον κο Άγη Τάτση. Ο πρώην Γενικός Γραμματέας του Ελληνικού Εθνικού Συμβουλίου Νεολαίας μίλησε σχετικά με τον σημαντικό ρόλο της νεολαίας στην κοινωνία των πολιτών.  Τόνισε πως οι νέοι  πρέπει να είναι δραστήριοι και μαχητικοί, να συμμετέχουν ενεργά σε διάφορες δραστηριότητες αλλά και κινητοποιήσεις, να εμπλέκονται δυναμικά σε εθελοντικές δράσεις .
  • Student Youth in Greece and their contribution to the modern social and political history of the country’  από τους  κ.κ. Δημήτρη Ζαπαντιώτη και Βαγγέλη Κορδολαίμη. (Α.Π.). Οι ομιλητές παρουσίασαν το πώς το ελληνικό φοιτητικό κίνημα  αρχικά σχηματίστηκε, καθώς επίσης και τις πιο σημαντικές του δράσεις κατά τη διάρκεια της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας  με στόχο να κατανοήσουν οι συμμετέχοντες την συνεισφορά του ελληνικού φοιτητικού κινήματος στη διαμόρφωση της  σύγχρονης κοινωνικής και πολιτικής  πραγματικότητας  της χώρας.
  • Οκ Ιωάννης Παπαναστασόπουλος (Α.Π.)  πραγματοποίησε την παρουσίαση με τίτλο ‘Examples of stereotypes in cinema’. Αξιοποιώντας αποσπάσματα από ταινίες, βίντεο και καρτούν ο κος Παπαναστασόπουλος έδειξε για το πώς η κουλτούρα, η θρησκεία ή η ιστορία των χωρών & περιοχών που συμμετείχαν στο σεμινάριο, παρουσιάζονται με στερεοτυπικό τρόπο από την κινηματογραφική  βιομηχανία   Η παρουσίαση έδειξε για το πόσο εύκολα αυτά τα στερεότυπα που παρουσιάζονται στον κινηματογράφο μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά τις στάσεις και απόψεις του κοινού (μεταξύ αυτών και  παιδιά). Τα αποσπάσματα από 15 ταινίες (3 για κάθε συμμετέχουσα χώρα) φημισμένων παραγωγών και σκηνοθετών του Χόλλυγουντ που προβλήθηκαν (επιλέχθηκαν  ανάμεσα σε 100 περίπου ταινίες που εξετάστηκαν)  διήρκεσαν δυόμισι ώρες. Ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να συμπληρώσουν ένα σχετικό ερωτηματολόγιο, να εξωτερικεύσουν τα αισθήματά τους για το πώς παρουσιάστηκε στο  σινεμά  η δική τους πολιτισμική, εθνική ή θρησκευτική ταυτότητα αν αυτή ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, και  τέλος να συζητήσουν για τα στερεότυπα που  επισημαίνονται ή αναπαράγονται στην κινηματογραφική βιομηχανία  και την επίδρασή τους στην  άποψη του κοινού.